Stories to jedna z dwóch głównych metod publikowania treści na Instagramie. Ze względu na swoją charakterystykę relacje są dla odbiorców niezwykle atrakcyjnym medium i co najważniejsze nie konkurują bezpośrednio z postami — jest to oddzielny kanał, który również czeka na nasze publikacje. W tym artykule wytłumaczymy, czym są stories, dlaczego są równie ważne co posty, a także zajmiemy się technikaliami, które pozwolą nam swobodnie korzystać z tej funkcjonalności.
Najważniejsze informacje
Zacznijmy od początku. Instagram Stories to krótkie materiały, które znikają 24 godziny po publikacji — chyba, że dodamy je do wyróżnionej relacji, o czym przeczytacie za moment. Jedna klatka stories może mieć maksymalnie 15 sekund i może być wypełniona różnymi elementami wizualnymi: od grafik, przez tekst i naklejki funkcyjne, po filmy i animacje.
Relacje możemy zobaczyć na dwa sposoby. Z poziomu profilu są one widoczne po kliknięciu w zdjęcie profilowe danego użytkownika. Częściej jednak będziemy wchodzić w nie prosto ze strony głównej, gdzie kolejkują się one w górnym pasku.
Jak wyświetlane są relacje? Na początku będą wyświetlać się stories tych osób, z którymi macie najwięcej interakcji: często zerkacie na ich profil, wymieniacie lajki, komentarze, wiadomości oraz oczywiście — jesteście na bieżąco z ich relacjami. Po obejrzeniu stories danego użytkownika, automatycznie włącza się relacja kolejnej i kolejnej osoby, co swoją drogą potrafi być bardzo uzależniające.
Dlaczego stories są ważne?
Odpowiedzcie sobie proszę na pytanie: jaka jest pierwsza rzecz, którą robicie po wejściu w aplikację? Czy zaczynacie scrollować feed i olewacie kolejkę stories? A może właśnie zupełnie na odwrót — to stories są punktem startowym… zwłaszcza, kiedy pierwsze kółeczka to ostatnie wieści od Twojej najlepszej przyjaciółki lub ulubionego influencera. No właśnie 🙂 Te miniseriale – bo najprościej tak możemy je nazwać – tak bardzo nas wkręciły, że poświęcamy im ogromną ilość uwagi i często zdarza się, że mają one dla nas pierwszeństwo przed postami. Dlaczego tak się dzieje?
Przede wszystkim stories umożliwiają podawanie treści na bardzo wiele sposobów, co angażuje więcej zmysłów niż zwykłe zdjęcie z podpisem. Wspomniane wcześniej naklejki funkcyjne pozwalają odbiorcom stać się częścią publikacji i niejako wpływać na jej finalny kształt.
To jednak nie wszystko: oglądając relacje często widzimy czyjeś prawdziwe życie… lub przynajmniej mamy takie wrażenie! Ta autentyczność, dynamizm i spontaniczność są dla odbiorców niezwykle atrakcyjne i stoją w kontrze do wyidealizowanej oraz pięknej rzeczywistości, którą zdarza nam się zastawać w postach.
Instrukcja obsługi
Okej, teraz pora zająć się kwestiami technicznymi, które pozwolą nam efektywnie korzystać ze stories!
Jak dodać Insta Stories?
Aby rozpocząć, otwieramy aplikację i mamy do wyboru dwie drogi: albo przesuwamy cały ekran palcem w prawo, albo naciskamy na nasze zdjęcie profilowe w lewym górnym rogu ekranu. W tym momencie pojawi nam się widok kamery oraz zbiór różnych ikonek i opcji. Z tego poziomu możecie zrobić zdjęcie, nagrać wideo, ale też dodać materiały bezpośrednio z rolki aparatu.
Co można zrobić z relacją?
przewinąć do następnego kafelka tego samego użytkownika — klikając palcem w ekran telefonu po prawej stronie,
cofnąć — analogicznie, jednak kliknąć musicie po lewej stronie ekranu,
pominąć — poprzez przesunięcie palcem, wtedy automatycznie wyświetli się stories kolejnej osoby,
zatrzymać — przytrzymując palcem ekran.
Co ważne, wszystkie te akcje są widoczne w statystykach relacji! Dzięki temu możecie podejrzeć, które materiały zainteresowały Waszych odbiorców bardziej, a które nie były dla nich aż tak ciekawe.
Stories daje również wiele możliwości podjęcia interakcji. Najważniejsze z nich to:
wysyłanie wiadomości bezpośrednio z poziomu relacji, poprzez wpisanie treści w polu wyślij wiadomość,
szybkie reakcje — przesuń palcem w górę, a na ekranie pojawi się 8 emotikon, które można przesłać użytkownikowi w odpowiedzi na jego relację,
wejście w link — możliwość dodania linku mają użytkownicy, których obserwuje minimum 10 000 osób,
głosowanie w ankietach, dotykanie naklejek takich jak oznaczenia lokalizacji czy innych profili.
Wyróżnione relacje
O ile mamy włączoną opcję zapisywania stories w archiwum, to opublikowane materiały możemy dodać wyróżnionych relacji.
Aby relacje zapisywały się w archiwum musicie włączyć tę opcję w swoich ustawieniach. Żeby to zrobić wchodzimy w swój profil > 3 poziome linie w prawym górnym rogu ekranu > ustawienia > prywatność > relacja > zapisywanie.
Po wejściu na profil tuż pod BIO widnieje kółeczko z napisem NOWE. Po kliknięciu wyświetlą się Wasze archiwalne relacje. Wybieracie te, które chcecie wyróżnić (np. zdjęcia z ostatnich wakacji) następnie na górze klikacie dalej. W tym momencie macie możliwość nadania nazwy swojej relacji — będzie to widoczne w Waszym profilu.
Możecie także wybrać “okładkę”, czyli główne zdjęcie relacji. Ustawienie jej jest niezwykle proste: edytuj wyróżnioną relacje > wybór zdjęcia > dostosowanie go do formatu wyświetlania > gotowe.
Drugą opcją jest wybór zdjęcia bezpośrednio z rolki aparatu. W ten sposób możecie stworzyć estetyczne albumy wyróżnionych relacji i ustawić jako okładki ikony wykonane samodzielnie lub gotowe wzory.
Po dużym sukcesie funkcjonalności jaką są Insta Stories, Instagram postanowił wprowadzić opcję zapisania ich w profilu jako wyróżnione materiały. Relacje, które dostępne są jedynie 24 godziny miały nijako wyprzeć popularnego kilka lat temu Snapchata, teraz otrzymały upgrade, co niezmiernie nas cieszy!
Wyróżnione relacje możemy kategoryzować, dobierać tematycznie i zrobić z nich istotny kanał dla publikacji.
Statystyki relacji
Tak jak we wszystkich instagramowych mediach, tak również w przypadku Stories istnieje możliwość wglądu do statystyk (jeśli oczywiście posiadacie konto twórcy lub firmowe). Możecie sprawdzić swoje statystyki na kilka sposób:
gdy materiały wciąż są dostępne — wystarczy z poziomu relacji przesunąć palcem do góry. Tutaj pojawiają się statystyki w real time!
z archiwum relacji — aby znaleźć statystyki starszych relacji należy wejść na swój profil, kliknąć u góry 3 kreseczki i opcję archiwizuj. Tutaj znajduje się archiwum wszystkich Waszych relacji. Analogicznie wybieracie kafelek, którego statystyki chcecie sprawdzić i przesuwacie palcem do góry.
Genialnym rozwiązaniem w archiwum relacji jest także wyświetlanie przez Instagram wspomnień! Jest to stories z tego samego dnia, ale np 2 lata temu. Możecie udostępnić je w swojej relacji – my uwielbiamy wracać do fajnych chwil i wspomnień, które udostępniliśmy jakiś czas temu na stories!
Podsumowanie
Instagram Stories to format, który zagościł w instagramowej przestrzeni na stałe jako nieodłączny element tworzenia treści. Ciekawa relacja może wnieść zaangażowanie naszej społeczności na zupełnie inny poziom, pozwolić odbiorcom poznać nas, naszą codzienność, pokazać “backstage”, który nie sposób tak dynamicznie uwiecznić w tradycyjnych postach.
Koniecznie dajcie znać w komentarzach, co bardziej lubicie oglądać na Instagramie — spontaniczne relacje czy posty w feedzie?
A jeśli chcecie zgłębić wiedzę o Insta Stories, mamy dla Was świeżą porcję wiedzy!
Co to jest Instagram Stories?
Stories to jedna z dwóch głównych metod publikowania treści na Instagramie. Ze względu na swoją charakterystykę relacje są dla odbiorców niezwykle atrakcyjnym medium i co najważniejsze nie konkurują bezpośrednio z postami — jest to oddzielny kanał, który również czeka na nasze publikacje. W tym artykule wytłumaczymy, czym są stories, dlaczego są równie ważne co posty, a także zajmiemy się technikaliami, które pozwolą nam swobodnie korzystać z tej funkcjonalności.
Najważniejsze informacje
Zacznijmy od początku. Instagram Stories to krótkie materiały, które znikają 24 godziny po publikacji — chyba, że dodamy je do wyróżnionej relacji, o czym przeczytacie za moment. Jedna klatka stories może mieć maksymalnie 15 sekund i może być wypełniona różnymi elementami wizualnymi: od grafik, przez tekst i naklejki funkcyjne, po filmy i animacje.
Relacje możemy zobaczyć na dwa sposoby. Z poziomu profilu są one widoczne po kliknięciu w zdjęcie profilowe danego użytkownika. Częściej jednak będziemy wchodzić w nie prosto ze strony głównej, gdzie kolejkują się one w górnym pasku.
Jak wyświetlane są relacje? Na początku będą wyświetlać się stories tych osób, z którymi macie najwięcej interakcji: często zerkacie na ich profil, wymieniacie lajki, komentarze, wiadomości oraz oczywiście — jesteście na bieżąco z ich relacjami. Po obejrzeniu stories danego użytkownika, automatycznie włącza się relacja kolejnej i kolejnej osoby, co swoją drogą potrafi być bardzo uzależniające.
Dlaczego stories są ważne?
Odpowiedzcie sobie proszę na pytanie: jaka jest pierwsza rzecz, którą robicie po wejściu w aplikację? Czy zaczynacie scrollować feed i olewacie kolejkę stories? A może właśnie zupełnie na odwrót — to stories są punktem startowym… zwłaszcza, kiedy pierwsze kółeczka to ostatnie wieści od Twojej najlepszej przyjaciółki lub ulubionego influencera. No właśnie 🙂 Te miniseriale – bo najprościej tak możemy je nazwać – tak bardzo nas wkręciły, że poświęcamy im ogromną ilość uwagi i często zdarza się, że mają one dla nas pierwszeństwo przed postami. Dlaczego tak się dzieje?
Przede wszystkim stories umożliwiają podawanie treści na bardzo wiele sposobów, co angażuje więcej zmysłów niż zwykłe zdjęcie z podpisem. Wspomniane wcześniej naklejki funkcyjne pozwalają odbiorcom stać się częścią publikacji i niejako wpływać na jej finalny kształt.
To jednak nie wszystko: oglądając relacje często widzimy czyjeś prawdziwe życie… lub przynajmniej mamy takie wrażenie! Ta autentyczność, dynamizm i spontaniczność są dla odbiorców niezwykle atrakcyjne i stoją w kontrze do wyidealizowanej oraz pięknej rzeczywistości, którą zdarza nam się zastawać w postach.
Instrukcja obsługi
Okej, teraz pora zająć się kwestiami technicznymi, które pozwolą nam efektywnie korzystać ze stories!
Jak dodać Insta Stories?
Aby rozpocząć, otwieramy aplikację i mamy do wyboru dwie drogi: albo przesuwamy cały ekran palcem w prawo, albo naciskamy na nasze zdjęcie profilowe w lewym górnym rogu ekranu. W tym momencie pojawi nam się widok kamery oraz zbiór różnych ikonek i opcji. Z tego poziomu możecie zrobić zdjęcie, nagrać wideo, ale też dodać materiały bezpośrednio z rolki aparatu.
Co można zrobić z relacją?
Co ważne, wszystkie te akcje są widoczne w statystykach relacji! Dzięki temu możecie podejrzeć, które materiały zainteresowały Waszych odbiorców bardziej, a które nie były dla nich aż tak ciekawe.
Stories daje również wiele możliwości podjęcia interakcji. Najważniejsze z nich to:
Wyróżnione relacje
O ile mamy włączoną opcję zapisywania stories w archiwum, to opublikowane materiały możemy dodać wyróżnionych relacji.
Aby relacje zapisywały się w archiwum musicie włączyć tę opcję w swoich ustawieniach. Żeby to zrobić wchodzimy w swój profil > 3 poziome linie w prawym górnym rogu ekranu > ustawienia > prywatność > relacja > zapisywanie.
Po wejściu na profil tuż pod BIO widnieje kółeczko z napisem NOWE. Po kliknięciu wyświetlą się Wasze archiwalne relacje. Wybieracie te, które chcecie wyróżnić (np. zdjęcia z ostatnich wakacji) następnie na górze klikacie dalej. W tym momencie macie możliwość nadania nazwy swojej relacji — będzie to widoczne w Waszym profilu.
Możecie także wybrać “okładkę”, czyli główne zdjęcie relacji. Ustawienie jej jest niezwykle proste: edytuj wyróżnioną relacje > wybór zdjęcia > dostosowanie go do formatu wyświetlania > gotowe.
Drugą opcją jest wybór zdjęcia bezpośrednio z rolki aparatu. W ten sposób możecie stworzyć estetyczne albumy wyróżnionych relacji i ustawić jako okładki ikony wykonane samodzielnie lub gotowe wzory.
Po dużym sukcesie funkcjonalności jaką są Insta Stories, Instagram postanowił wprowadzić opcję zapisania ich w profilu jako wyróżnione materiały. Relacje, które dostępne są jedynie 24 godziny miały nijako wyprzeć popularnego kilka lat temu Snapchata, teraz otrzymały upgrade, co niezmiernie nas cieszy!
Wyróżnione relacje możemy kategoryzować, dobierać tematycznie i zrobić z nich istotny kanał dla publikacji.
Statystyki relacji
Tak jak we wszystkich instagramowych mediach, tak również w przypadku Stories istnieje możliwość wglądu do statystyk (jeśli oczywiście posiadacie konto twórcy lub firmowe). Możecie sprawdzić swoje statystyki na kilka sposób:
Genialnym rozwiązaniem w archiwum relacji jest także wyświetlanie przez Instagram wspomnień! Jest to stories z tego samego dnia, ale np 2 lata temu. Możecie udostępnić je w swojej relacji – my uwielbiamy wracać do fajnych chwil i wspomnień, które udostępniliśmy jakiś czas temu na stories!
Podsumowanie
Instagram Stories to format, który zagościł w instagramowej przestrzeni na stałe jako nieodłączny element tworzenia treści. Ciekawa relacja może wnieść zaangażowanie naszej społeczności na zupełnie inny poziom, pozwolić odbiorcom poznać nas, naszą codzienność, pokazać “backstage”, który nie sposób tak dynamicznie uwiecznić w tradycyjnych postach.
Koniecznie dajcie znać w komentarzach, co bardziej lubicie oglądać na Instagramie — spontaniczne relacje czy posty w feedzie?
A jeśli chcecie zgłębić wiedzę o Insta Stories, mamy dla Was świeżą porcję wiedzy!